blog.santanderconsumerbank
handy terminal and smart phone. Cashless settlement.
14/05/19
3 Minuten Lezen
Santander Consumer Bank-Belgium
3 fintechtrends om in 2020 en daarna in het oog te houden

De term 'fintech' wordt gebruikt voor de nieuwe producten, diensten en bedrijven die de nieuwste technologieën gebruiken om veranderingen teweeg te brengen in de sector van de financiële dienstverlening. Sommige financiële technologieën maken het leven van de klanten eenvoudiger doordat ze dankzij die nieuwe tools makkelijker betalingen kunnen doen, kunnen sparen en geld kunnen overmaken. Andere bieden dan weer mogelijkheden om organisaties efficiënter en veiliger te maken en ze beter te laten werken op basis van de actuele regelgeving.

En sommige van die bedrijven bieden zo potentiële beleggingsmogelijkheden voor slimme beleggers.

De sector verandert snel, in het kielzog van de technologie en de regelgeving. Durfkapitalisten, gevestigde banken en privé-investeerders, allemaal hebben ze ingezet op nieuwe fintechbedrijven in de wedren tussen ondernemers om de concurrentie de loef af te steken. In dit artikel belichten we drie groeidomeinen die u het komende jaar maar beter in het oog kunt houden.

Eerlijkere kredietbeoordeling met big data

Betrouwbaarheid is moeilijk te meten, en toch is dat precies wat kredietbeoordelaars proberen te doen. Eeuwenlang hebben kredietgevers zich moeten baseren op gezond verstand en sinds de 19e eeuw ook op financiële gegevens om de kans in te schatten dat een kredietnemer een lening zal kunnen terugbetalen.

Tegenwoordig maken diverse ondernemingen gebruik van kunstmatige intelligentie, machineleren en de analyse van big data met de bedoeling de kredietratings op die manier preciezer te maken. ZestFinance, een firma die werd opgericht door de voormalige CIO van Google Douglas Merrill, kijkt naar duizenden 'aanwijzingen uit small data' in de online geschiedenis van een persoon om zijn klanten te helpen bij hun kredietbeslissingen. De firma beweert ook de inherente vertekeningen uit het kredietscoresysteem te kunnen halen en het aantal kredietwaardige ratings te kunnen verhogen met 15% zonder dat het aantal wanbetalingen toeneemt.

Slimme contracten kunnen complexe transacties eenvoudiger maken

Velen onder u zullen blockchain wel kennen als de technologie achter de bitcoin, die ook wel bekendstaat als de valuta van het clandestiene internet. Maar met blockchain is een pak meer mogelijk dan enkel een cryptomunt in het leven roepen.

De blockchaintechnologie maakt het mogelijk op een gedeelde, afgesproken manier transacties van welk type dan ook vast te leggen. De geregistreerde informatie wordt gedeeld tussen een heleboel gebruikers, wat betekent dat voor elke verandering goedkeuring nodig is. Op die manier ontstaat een platform voor 'slimme contracten'.

Net zoals gewone contracten worden in slimme contracten de voorwaarden van een transactie vastgelegd, maar ze dwingen die ook af. Een voorbeeld is een complex proces zoals de aankoop van een huis, waarbij meerdere partijen een aantal stappen moeten doorlopen. Met een slim contract wordt elke actie versleuteld in het proces en kan die enkel worden uitgevoerd nadat elke partij heeft bevestigd dat de vorige stap is voltooid. In theorie wordt zo ondervangen dat tussenpersonen de transactie moeten toestaan en geschillen moeten beslechten (met de bijhorende kostenbesparingen).

Hoewel blockchain nog maar net komt piepen in dit domein, ontwikkelen start-ups zoals BitRent, Blocksquare en CPROP nu al vastgoeddiensten op basis van slimme contracten.

Gedaan met contant geld?

Doordat het makkelijker wordt goederen en diensten digitaal te betalen, is het aantal contante transacties fors afgenomen. In Zweden maakte contant geld in 2016 slechts 1% van de economie uit. De overheid beweert dat vier betalingen op vijf elektronisch worden verricht, een resultaat dat deels mogelijk wordt gemaakt door Swish, een app van de belangrijkste banken in het land.

Andere mobiele betaalmethoden, zoals Apple Pay en Android Pay, zijn wijdverspreid over de hele wereld. Heel wat banken bieden nu virtuele kaarten aan: creditcards voor beperkt gebruik, die ook werken met een mobiele app. Daarnaast maken ze het organisaties ook makkelijker om hun medewerkers tijdens reizen over de hele wereld betaalmogelijkheden aan te bieden.

In ontwikkelingslanden, waar miljarden mensen van oudsher geen toegang hebben tot basisbankdiensten, is het gebruik van mobiele betaalmethoden sterk toegenomen. Tussen 2011 en 2018 is het totale aantal volwassenen met een bankrekening wereldwijd gestegen van 51% naar 69%. Tegenwoordig gebruikt 47% van wie een telefoon heeft in China, een mobiele portemonnee.

Hoewel het onwaarschijnlijk is dat cash geld een snelle dood zal sterven, lijkt het er toch op dat de digitale betaaltechnologieën zullen blijven groeien. Ze zijn nu eenmaal makkelijker voor zowel consumenten als voor handelaars en banken.

Op zoek naar een spaarrekening? Ontdek hier wat het beste type rekening is voor u en uw geld.

22/03/19
3 Minuten Lezen

Tienstappenplan voor een lang en gelukkig leven

Vijftigers leven doorgaans nog frank en vrij, maar...

11/03/19
3 Minuten Lezen

5 tips om gezond te leven als dertiger

Voor sommigen voelt hun dertigste verjaardag aan als...

01/03/19
3 Minuten Lezen

Laat je inspireren door deze 3 supersuccesvolle Belgische...

Wil je succes boeken in de zakenwereld, dan...