blog.santanderconsumerbank
FAQ sparen
12/03/20
5 minuten
Sparen bij Santander Consumer Bank: enkele FAQ’s onder de loep

Uit ervaring weten we dat spaarders best wel wat vragen hebben over hun spaarrekeningen. We beantwoorden hier enkele van de meestgestelde vragen over onze bank. Vindt u toch niet wat u zoekt? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.

Een online bank, is dat wel veilig?

Bij Santander Consumer Bank doen we er alles aan om de veiligheid van uw spaargeld te garanderen. Zo kunt u enkel geld van uw spaarrekening naar uw referentierekening overschrijven of wordt u automatisch afgemeld als u langer dan 15 minuten inactief bent.

Bij alles wat we tegenwoordig online doen, moeten we rekening houden met het risico op internetfraude of phishing. Gelukkig zijn er enkele hulpmiddeltjes die u kunnen helpen om fraude te vermijden. Ga zeker aan de slag met deze tips:

  • Wees op uw hoede als u onverwachts mailtjes of telefoontjes krijgt, hoe vriendelijk de toon ook is. Santander Consumer Bank zal nooit vragen om beveiligingscodes of persoonlijke informatie via mail of telefoon door te geven.
  • Bescherm uw computer tegen aanvallen van buitenaf: installeer een spamfilter, een virusscanner en een firewall. Zorg er ook voor dat het besturingssysteem en alle programma’s steeds up-to-date zijn.

Meer tips vindt u op de website van Febelfin.

Is mijn geld bij Santander Consumer Bank even veilig als bij een andere Belgische bank?

Ja! Santander Consumer Bank is een Belgische bank en daardoor wordt iedereen die een spaarrekening opent bij ons, tot 100.000 euro beschermd door de Belgische depositogarantie. Andere Belgische banken genieten van dezelfde bescherming. 

Hoeveel kost een spaarrekening bij Santander Consumer Bank?

Helemaal niets! Onze spaarrekeningen en online tools zijn volledig gratis. Als klant bij Santander Consumer Bank hoeft u dus niet bang te zijn voor verborgen kosten en kleine lettertjes. 

Hoe hou ik mijn rekeningen bij Santander Consumer Bank uit elkaar? 

Bij Santander Consumer Bank kunt u tot 6 spaarrekeningen per titularis openen. Om de verschillende spaarrekeningen van elkaar te onderscheiden, kunt u met aliassen werken. Een alias is een naam die u zelf aan een rekening geeft. Zo kunt u als aliassen van de verschillende rekeningen bijvoorbeeld de namen van de kinderen of kleinkinderen waarvoor u spaart, gebruiken. 

Waar kan ik terecht als er een probleem is?

Een bank zonder fysieke kantoren, dat is misschien wel even wennen. Maar klant zijn bij de online bank Santander Consumer Bank, betekent niet dat u er alleen voor staat. Op onze website vindt u uitgebreid antwoord op enkele veelgestelde vragen en kunt u eenvoudig alle nodige documenten downloaden. Vindt u daar niet wat u nodig hebt? Dan kunt u altijd bij onze klantendienst aankloppen. Onze medewerkers staan elke werkdag van 8.30u tot 19.30u telefonisch of via mail voor u klaar. U bereikt ons makkelijk op het nummer 02/588 96 26 of via het contactformulier op onze website. 

Kan ik om het even wanneer geld afhalen van mijn spaarrekening?

Dat kan. Als klant bij Santander Consumer Bank houdt u zelf de volledige controle over het bedrag dat u gespaard hebt. Hou er wel rekening mee dat u enkel kan overschrijven naar de referentierekening die u bij het openen van de spaarrekening hebt opgegeven. Vergeet ook niet dat er in het weekend en op feestdagen geen overschrijvingen tussen banken mogelijk zijn. Schrijf het bedrag dat u nodig hebt dus zeker tijdig naar uw referentierekening over. 

Hoe open ik een spaarrekening bij Santander Consumer Bank?

U hebt de verschillende spaarrekeningen van de Belgische banken met elkaar vergeleken en gekozen voor Santander Consumer Bank? Dat is goed nieuws! Open vlot een online spaarrekening.

Nog vragen? Stel ze aan onze klantendienst!

U wilt graag een spaarrekening openen bij Santander Consumer Bank, maar hebt nog andere vragen? Stel ze gerust aan onze klantendienst, onze medewerkers helpen u graag verder.

Stel ons uw vragen