blog.santanderconsumerbank
Oudere man aan laptop
03/05/21
3 MINUTEN
Zo vermijdt u onlinefraude

De financiële toezichthouder FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) waarschuwt voor cybercriminelen die zich voordoen als een bekende bank en u spaaroplossingen met een aanlokkelijk hoog rendement voorstellen. Achter die aanbiedingen gaan oplichters schuil die uit zijn op diefstal. Enkele handvatten om onlinefraude te vermijden …

In 2020 kreeg de FSMA 1555 meldingen van consumenten over fraude en illegale aanbiedingen van financiële producten en diensten. Dat is een stijging met bijna 50 procent in vergelijking met twee jaar eerder. Geen grote verrassing, want in 2020 gebruikten we door de coronacrisis meer dan ooit het internet, met een verhoogd risico voor onze cybersecurity tot gevolg.

Onlineformulier

Een deel van de meldingen ging over zogenaamde banken die aanlokkelijk hoge rendementen op spaarrekeningen aanbieden. In werkelijkheid gaat het om cybercriminelen die de consument op het verkeerde been zetten door zich uit te geven als een bekende bank. 

De fraudeurs benaderen hun potentiële slachtoffers via telefoon of e-mail, soms nadat die hun contactgegevens op een onlineformulier hebben achtergelaten. De oplichters stellen vervolgens een spaarformule voor met een hogere interest dan de markt aanbiedt en meestal zogezegd ook met kapitaalwaarborg. In werkelijkheid zitten oplichters aan de andere kant van de lijn of internetverbinding, die als enige doel hebben het spaargeld van consumenten te stelen. 

Te aanlokkelijk spaaraanbod? Wees op uw hoede!

De FSMA roept consumenten op om waakzaam te zijn voor beloften van buitensporige winst. Er zijn ook een handvol vuistregels die u beter in het achterhoofd kunt houden om onlinefraudeurs te ontmaskeren.

  1. Krijgt u een mail met een aanlokkelijk voorstel voor uw spaargeld? Neem dan eerst de tijd voor de test op de website van de FSMA, om na te gaan of u mogelijk met oplichters te maken hebt.
  2. Lijkt een voorstel te mooi om waar te zijn? Dan is het dat wellicht ook. Huizenhoge spaarrendementen zijn niet van deze tijd. Bekijk de realistische spaaroplossingen, waaronder die van Santander Consumer Bank, via onze Spaarvergelijker.
  3. Controleer altijd de informatie van een aanbieder (zoals bedrijfsnaam en maatschappelijke zetel). Heeft de aanbieder een vergunning om financiële diensten aan te bieden? Als het bedrijf buiten de EU is gevestigd, dan gaat dat sowieso al gepaard met extra risico’s. U kunt bedrijven en hun vergunning controleren via de lijsten op de website van de FSMA.
  4. Wees op uw hoede voor cold calling, waarbij verkopers telefonisch producten of diensten aanbieden. Onthoud dat erkende financiële instellingen nooit via telefoon of e-mail naar betaalgegevens vragen. Achter zulke telefoontjes en berichten zitten dus fraudeurs. Haak onmiddellijk in en klik niet op links in de e-mail.
  5. Ga nooit over tot betaling of geef nooit uw financiële gegevens door tot u perfect begrijpt en zeker bent van waar uw geld naartoe gaat. 

Denkt u dat u bent opgelicht? 

Als u denkt dat u het slachtoffer bent van oplichting, ga dan zeker niet over tot verdere betalingen. Een techniek die cybercriminelen vaak gebruiken is de belofte tot terugbetaling in ruil voor een laatste betaling. Neem onmiddellijk contact op met de lokale politie om een ​​klacht in te dienen en meld de fraude via het consumentencontactformulier van de FSMA.

Laat u ook niet vangen door phishing. Lees onze tips om phishing te vermijden.