blog.santanderconsumerbank
Phishing
23/03/20
5 minuten
Phishing: laat u niet vangen

Phishing bestaat al langer, maar cybercriminelen vinden voortdurend nieuwe manieren om internetfraude te plegen. Santander Consumer Bank draagt veiligheid hoog in het vaandel. We volgen alle nieuwe vormen van phishing dan ook van nabij op en informeren u graag hoe u zich best beschermt.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij een oplichter uw klantennummer, wachtwoord of andere persoonlijke informatie tracht te ontfutselen. Slaagt hij daarin, dan heeft hij immers mogelijk toegang tot uw bankrekening. Het uiteindelijke doel van de oplichter is uw bankrekening leegroven.

Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want u overhandigt natuurlijk niet zomaar uw wachtwoord aan gelijk wie daarnaar vraagt. Daarom moeten internetfraudeurs listige trucs bovenhalen, zoals u de indruk geven dat u met uw bank te maken heeft.

Hoe werkt phishing?

De meest voorkomende vorm van phishing of internetoplichting is een e-mail die van uw bank lijkt te komen. Zowel de vormgeving als het logo komen vaak perfect overeen met dat van uw bank. In de e-mail wordt u meestal onder een of ander vals voorwendsel gevraagd om op een link te klikken.

Zo kan de oplichter u proberen wijs te maken dat er een beveiligingsprobleem is bij uw bank en dat u de beveiligingssoftware van de link moet installeren. Of de e-mail kan u laten weten dat uw bankrekening geblokkeerd is en dat u via de link moet inloggen om dit op te lossen. Vaak is de toon dwingend: men wil u bang maken zodat u toch maar op de link klikt.

Als u op die link klikt, komt u terecht op een website die zo goed mogelijk op die van uw bank lijkt, maar door de oplichter wordt beheerd. Als u zich op deze valse website aanmeldt met uw klantennummer en wachtwoord, dan heeft de cybercrimineel alles wat hij nodig heeft om geld van uw rekeningen te halen.

Een recente variant van phishing maakt gebruik van een QR-code. Dat is een code die u kunt inscannen met uw smartphone om een link te openen of een app te downloaden. Als u online iets verkoopt, hoeft u normaal alleen maar uw naam en rekeningnummer aan de koper door te geven. Bij deze nieuwe vorm van phishing probeert de oplichter u er echter van te overtuigen een QR-code in te scannen om zijn betaling te bevestigen. De code brengt u echter naar een valse versie van de website van uw bank. Als u op deze website uw gegevens en wachtwoord invult, kan de oplichter hiermee uw rekening plunderen.

Vijf tips om phishing te voorkomen

  1. Wees altijd waakzaam en terughoudend als iets vreemd lijkt.
  2. Typ altijd zelf het adres https://www.santanderconsumerbank.be in uw webbrowser in om uw rekeningen bij Santander Consumer Bank te raadplegen. Bezoek onze website nooit via een link waarop u klikt.
  3. Santander Consumer Bank zal u nooit via e-mail of telefoon vragen om persoonlijke informatie door te geven. Ook niet uw klantennummer, wachtwoord of sms-bevestigingscode.
  4. Krijgt u de vraag om iets te doen dat u niet begrijpt of vertrouwt, zelfs als u wordt opgebeld door iemand die beweert bij uw bank te werken, ga daar dan nooit op in. Bel altijd zelf de bank op het nummer 02/ 588 96 26. Zo bent u zeker dat u een medewerker van uw bank aan de lijn hebt.
  5. Als u een verdachte e-mail of telefoon hebt gekregen en u niet zeker bent of u wel correct gehandeld hebt, controleer daarna dan een tijdje uw rekeningen op verdachte transacties.

Internetfraude aangeven

Bent u het slachtoffer geworden van phishing of een andere vorm van internetfraude? Meld dit dan altijd meteen aan uw bank en bij het meldpunt voor internetfraude.  Op de website Safeonweb van het Centrum voor Cybersecurity België vindt u de meest recente internetdreigingen

 

Meer weten over veilig online bankieren?

Lees dan ons artikel Sparen bij Santander Consumer Bank: enkele FAQ’s onder de loep.