blog.santanderconsumerbank
Phishing scam, hacker attack
11/02/19
1 Minuten Lezen
Santander Consumer Bank-Belgium
Vijf tips om een phishing-e-mail te herkennen

Bescherm jezelf met deze snelle gids om oplichterij via e-mail te herkennen.

Wat is e-mail-phishing?

Oplichters gebruiken phishing-aanvallen om mensen te misleiden om informatie of geld te ontfutselen. Criminelen sturen duizenden automatische e-mails en doen zich voor als betrouwbare bronnen zoals banken, overheidsinstanties of internetproviders. Phishing-e-mails identificeren kan moeilijk zijn, daarom geven wij je vijf belangrijke signalen waar je op moet letten.

Niet-overeenkomende e-mailadressen

Oplichters kunnen een e-mail wel geloofwaardig opstellen, maar een e-mailadres namaken is veel moeilijker. Phishing-pogingen kunnen afkomstig zijn van openbare e-mailproviders zoals gmail.com. Soms gebruiken de afzenders echter een domeinnaam (het stuk van het e-mailadres na de @) die sterk lijkt op die van het bedrijf dat ze willen imiteren, bijvoorbeeld santadner.be. Kijk dus altijd goed naar de afzender.

Bedreigingen en ultimatums

Om slachtoffers te overtuigen om mee te werken, wordt in phishing-e-mails vaak beweerd dat de ontvanger iets moet doen vóór een bepaalde datum om zijn account niet te verliezen. Er wordt soms ook gedreigd met boetes of strafrechtelijke procedures.

Vraag naar persoonlijke informatie

Geen enkel fatsoenlijk bedrijf zal je zonder voorafgaande waarschuwing contacteren om informatie of geld te vragen. Als je een onverwachte e-mail ontvangt die je bankgegevens, internetwachtwoorden, naam, adres, nationaal registernummer of iets dergelijks opvraagt, is die bijna altijd nep.

Verdachte bijlagen

Als je een bijlage bij zo'n onverwachte e-mail ziet, is dat waarschijnlijk software die de criminelen gebruiken om gegevens of geld vanop de computers van hun slachtoffers te stelen. Klik er in geen geval op.

Slechte spelling en grammatica

Heel wat phishing-aanvallen komen uit landen waar (bijna) geen Frans of Nederlands wordt gesproken. De afzenders sturen duizenden berichten per dag naar slachtoffers over de hele wereld, in verschillende talen. Zulke berichten zullen hoogstwaarschijnlijk spel- en grammaticafouten bevatten, een duidelijk teken van oplichterij.

Santander zal je wachtwoord of gebruikersnaam nooit via e-mail opvragen. Als je een e-mail hebt ontvangen die je niet vertrouwt, verwijder die dan. Antwoord er niet op en klik ook niet op linken of bijlagen. Mocht je aan de authenticiteit van een e-mail twijfelen, kan je contact opnemen met het bedrijf dat de e-mail zou gestuurd hebben. Gebruik daarvoor de gegevens die je op hun officiële website vindt.

Hier lees je meer over internetveiligheid en hoe je jezelf online kan beschermen.

Thu, 03/28/2019 - 13:39
1 Minuten Lezen

Zijn online spaarrekeningen veilig? [VIDEO]

We maken ons allemaal zorgen over onze veiligheid...

Tue, 02/26/2019 - 11:44
3 Minuten Lezen

Bezorgd over je veiligheid bij internetbankieren? Het is...

Online bankieren maakt het voor miljoenen mensen eenvoudiger...

Fri, 02/08/2019 - 14:10
2 Minuten Lezen

Vier maatregelen van Google Safe Browsing om je...

Google investeert volop in zelfrijdende auto's, virtual reality...

Tue, 02/05/2019 - 15:15
2 Minuten Lezen

Ondanks de AVG (GDPR) ben je nog steeds...

De AVG heeft gezorgd voor de harmonisering van...